گنجینه شهدای جهان اسلام

هدف این سایت معرفی شهدای جهان اسلام است

گنجینه شهدای جهان اسلام

هدف این سایت معرفی شهدای جهان اسلام است

گنجینه شهدای جهان اسلام

این سایت مربوط به کانون فرهنگی رهپویان شهدای جهان اسلام است.

پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

جاویدالاثر سید احسان میر سیار

پنجشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۲۱ ب.ظ

 

🔶از زبان برادر ایشان  

#شهید متولد سال ۵۹ و پسر بزرگ خانواده بودند. پدر ایشان اهل #سادات محله لاهیجان و مادر گرامی ایشان اهل شهرستان لنگرود هستند. 

وی درباره #اخلاقیات این شهید مدافع حرم افزود: به تقوا و احکام اسلامی و نماز اول وقت #حساسیت ویژه ایی داشتند و از سن پانزده سالگی که به سن تکلیف رسیدند شروع به نوشتن #وصیت نامه کردند.

موقعی که شهید در مقطع راهنمایی بودند #روزه می گرفتند و حتی یکبار به خاطر ضعف جسمانی حالشان بهم خورد و به خانه ایشان را آوردند. 

برادر شهید درباره نحوه #ازدواج و آشنایی ایشان با همسر خود گفت: پدر خانم ایشان هم محلی پدر ما بودند و با هم آشنا شدند و برای خواستگاری به خانه ها آن ها رفتند. 

شهید از #زمان عقد درباره شهادت خود و ضعیت کاریشان می گفتند و حتی دست نوشته هایی را به هم سهمسر خود دادند و همیشه تاکید می کردند که به ماندن من عادت نکنید.

🔶شهید وقت آزاد خود را به #تحصیل می پرداختند و تا کارشناسی ارشد علوم سیاسی تحصیل کردند و باقی وقت آزاد خود را با #خانواده می گذراندند.

برادر شهید در ادامه گفت: ایشان #سه فرزند به نام #زهرا که ششم ابتدایی #زینب پیش دبستانی، 

#رقیه یک سال و سه ماه دارند که به آموزش تعلیماتی دینی و تربیتی برای فرزندان خود اهمیت خاصی می دادند. 

از #خصوصیات شهید می توان به بصیرت خاص سیاسی اشاره کردند که اکثر کسانی که سوال و شبهه ایی داشتند از #ایشان می پرسیدند و شهید هم سعی می کردند وقت کافی را برای شفاف سازی شبهات صرف کنند. 

برادر شهید مدافع حرم شهید #سیداحسان_میر_سیار در ارتباط با نحوه اعزام شهید به سوریه گفت: یک گروه قرار بود از لشکر محمد رسول الله اعزام بشود وقتی شهید متوجه شدند بسیار #تکاپو کردند تا بتوانند اعزام بشوند و در نهایت در گروه دوم ثبت نام کردند. اما با توجه به اینکه یک نفر از گروه اول انصراف داد ایشان توانستند با گروه اول به سوریه اعزام بشوند.

🔶ایشان دو اعزام به #سوریه داشتند که دراعزام اول در اربعین حسینی برگشتند که از دو ناحیه ترکش خوردند و #جانباز شدند و در دومین اعزام خود شهید شدند. 

وی در درباره آخرین دیدار خود با شهید گفت: آخرین دیدار ما قبل از اعزام دوم در دی ماه سال ۹۴ ا بود که برای بدرقه ایشان به فرودگاه رفتم. 

برادر

شهید مدافع حرم درباره خبر شهادت شهید گفت: اولین سه شنبه بعد تعطیلات بود که مسوولین لشکر ۲۷ محمد رسول الله خبر شهادت ایشان را به ما دادند و گفتند: ایشان #مفقودالاثر هستند. بعد از آخرین مکالمه ایشان با بی سیم تقریبا ۱۶ دقیقه بعد بی سیم دست دشمن بود. 

🔶#حضرت_زهرا (س)الگوی گمنامی

سید احسان میر سیار عاشق مادرش حضرت زهرا (س)بود، و#گمنامی این شهید عزیز نیز به طور قطع ارزوی دیرینه احسان عزیز بوده که مانند #مادرش تا ظهور منجی عالم بشریت گمنام بماند،

#مطالب زیر خود گواه اشکار از ارادت ایشان به صدیقه طاهره (س)می باشد که از زبان همسنگر وهمراه زندگیش بیان شده است،

حتی سال پیش در ایام #فاطمیه در سه مراسم که به نام همسرم بود به جای صحبت از همسرم روضه حضرت #زهرا (س)خونده شد در اولین شب شهادت مراسم سالگرد همسرم بود اونشب 5 دقیقه هم از همسرم خونده نشد #روضه حضرت زهرا خونده شد در وسط ایام فاطمیه یه شب جمعه و در شب شهادت اصلی حضرت هم همینطور

همچنین در#خواب درخواست دوروضه دیگر برای حضرت در منزلمان کرد که #شرایط طوری شدبه طور اتفاقی که روز قبل وبعد وفات #ام_البنین این مراسمها برگزار شد

🔶#راویت_همسر

16مهر 1394 اولین اعزام ایشون به سوریه بود که 15 آذر 94 از این ماموریت برگشتند با دو ترکش در #کتف راستشون که سعی کردن این موضوع از بقیه پنهان بماند چرا که دوباره قصد دفتن داشت فقط آمده بود که قدری بچه ها وخانواده از دیدنش آرام شوند و دوباره برودکارهای نیمه تمامش را کرد و در 13 دی دوباره عازم #سوریه شد

اواخر رمضان سال 94 بود که به من گفت: میخام برم سوریه عید فطر که شد تصمیمش قطعی شد میگفت: نمیتونم بشینم واز تلویزیون ببینم حرم حضرت #زینب(سلام الله علیها) محاصره بشه ومن اینجا توی آرامش باشم اخبارهای مربوط به #سوریه رو گوش میکرد و از این ناراحت بود که توی خونه نشسته توجای امن ولی اونجا اطراف حرم #ناامن هست.

🔶#روایت_همسر

آسید #احسان میگفت: تاامن زنده ام نمیزارم حرم محاصره بشه نمیزارم دوباره کربلا تکرار بشه دیدم تصمیمش جدیه اوایل گِریَم میگرفت؛ ولی بعد گفتم بادلیل بگم بهش نیاز دارم یه روز دیگه شروع کرد گفتن که مردم آنجا همه در ظلم قرار گرفتن #زن و #بچه ها اسیر دست حرامی شدن باید برم؛ میخندید گفتم مگه مرد درقبال خانوادش مسئول نیست پس ما چی گفت چرا درقبال خانواده مسئول هست اما قبلش در مقابل خدا مسئوله این طور نیست؟

گفتم چرا ولی #گِریَم گرفت گفت: #محکم باش و #مقاوم شما رو میسپارم به #خدا

گفت: اونجا #امنیت نیست بچه ها درمقابل پدرو مادر؛ پدرو مادر درمقابل بچه همه دارن قتل عام میشن اینجا ولی چه من باشم چه نباشم شما درامنیت بسر میبرید .. دیدم #راست میگه بهر حال تااون روزای آخر هم #گریه میکردم وصیت مینوشت برام میگفت که اگه اتفاقی افتاد چی کار کنم امادیگه انگار دلم #محکم شد نمیدونم چرا ولی دیگه میگفتم نرو ...۷

🔶#روایت_همسر

ساکشو بست شامشو خورد بامن #خداحافظی کرد بچه ها رو یکی یکی #بوسید رفتم قرآن بیارم دیدم سریع رفت تا ته حیاط سمت در ورودی گفتم صبر کن صبر کن میری این همه راه صبر کن از زیر #قرآن رد شو ایستاد برگشت دیدم اشک توی چشماش حلقه زده و رو ب صورتش ریخته گفتم چی شده #گریه میکنی گفت: چیزی نیست و اززیر قرآن رد شدو رفت بعد که اومدم خونه فکر کردم که چرااشکش اومد فهمیدم که 

#خدا حافظی با #بچه ها و#دل کندن ازاونا براش سخت بوده که بعدش به سرعت رفت سمت در که این محبت یه لحظه #پاش و #نلغزونه...

کم کم مردم فهمیدن که همسرم وبرادرش باهم راهی #سوریه شدن به #پدرشون میگفتن چرا جلوی یکی از پسراتو نگرفتی چرا دوتا شونو باهم فرستادی سوریه ایشونم میگفت: اونا راهشونو انتخاب کرده بودن نمیشد #نگهشون داشت ..

به من میگفتن تو با سه تا بچه چرا گذاشتی بره گفتم همسرم رفت تا به ندای هل من ناصر ینصرونی #امام_حسین(علیه السلام) که بعد 1400 و اَندی سال دوباره بلند شده لبیک بگه رفت چون ندای #مظلومو شنید و گفت: امام علی(علیه السلام) فرمودند: مسلمان نیست هر که ندای مظلوم رو بشنوه وذره ای ازجایش تکون نخوره ؛ گفتم رفت تا نشون بده مرد عمله همه ی شماها سالی چند بار یا حداقل یه بارشب یا روز #عاشورا میگید که امام حسین اگه ما اون روز اونجا بودیم نمیزاشتیم این اتفاقهابیفته نمیزاشتیم حضرت #زینب(علیهاالسلام) #اسیری بکشه حالا دارن به حرم نزدیک میشن همسرم رفت تا به حرفی که زد عمل کنه ومرد عمل کردن باشه نه فقط حرفه تو#خالی بزنه.

📝ڪولہ ات راڪہ بستم دلم را هم درآن جاڪردم ..گفتم توڪہ نباشے... 

دیگر بہ ڪارم نمے آید وقتے از زیر #قرآن ردشدے دل من هم آرام گرفت.

جاے قدم هایت را .. باڪاسہ اے آب سیراب ڪردم ..غمها را شستم .

هرچند #اشڪ مجالم نداد تا سیر ببینمت ولے خوب میدانم اخر این بازے چہ نیڪ است هرچہ ڪہ باشد ..تو برندہ اے و من #منتظر دستانت مے مانم تامرا هم با خود ببرے .

🔶#همسرم_میدانی ؟!!

در اولین روزهای نبودنت

این پیام از رهبرمان #سید_علی بود که مرا تسلی داد.

رهبر انقلاب:

 گاهی دل از غم مالامال میشود .. از این قبیل قضایا در زندگی انسان هست؛

 چه زندگی فردی، چه زندگی اجتماعی امّا عزم و اراده باید راسخ بماند، گام باید #محکم برداشته بشود؛

#غمهایی هست که کوه‌ها را میشکند، [ولی‌] انسانِ #مؤمن را نمیتواند بشکند؛

 راه را باید ادامه داد. ۱۳۹۴/۱۲/۰۵

لبیک لبیک

بله رهبرم راه را ادامه میدهم.

📝این دو سه روزه، هر چی به شبهای #قدر نزدیک تر میشیم فشار کاریِ خادمین حسینیه #فاطمه_الزهرا س ستاد سپاه تهران بیشتر میشه.. ولی گوشه کنار میبینم بعضیا میون کارشون چند لحظه مات و مبهوت به گوشه و کنار حسینیه خیره میمونن، آخرشم یک یادش بخیر میگن و دوباره مشغول میشن...

چند بار دیدم بعد از یک روز طولانی و سخت کاری همکارها که جمع میشن برای استراحت، هر کسی زل میزنه یک گوشه و باز میگه یادش بخیر...

نمیفهمیدم چی میگذره توی دل این مردهای سن و سال دار که ته حرفشون سنگینی بغض و #اشک بود... 

توی جمع سربازها که بودم یکیشون میگفت پارسال همین شب قدری فشار کار مراسم حسینیه با زبون #روزه داشت از پا درم میوورد، خم شدم بار از روی زمین بردارم که یکی زد روی شونه هام و گفت 

(( بذار من بر میدارم، تو برو توی سایه یک کم استراحت کن)) 

برگشتم دیدم آقاسید احسانه!!! گفتم نه آقا سید، شما چرا؟ من خودم میبرم دوباره با زور وسیله ها را ازم گرفت و گفت :( چه فرقی میکنه؟ برو )

امسال ولی جاش خیلی خالیه... کاش بود

 اونم خیره شد یک گوشه و گفت یادش بخیر ... 

آخ، آخ، آخ تازه فهمیدم 

آره آقا #سید_احسان... آره جات خیلی خالیه ... فرمانده خاکی و بزرگ من 

امسال شب های قدر در نبوده تو همه احساس میکنن دست تنها موندن 

همکارات، رفقات، نیروهات و حتی سربازهات ... باشه اشکال نداره. مارو گذاشتی و رفتی سر سفره صاحب این شبها نشستی، فکر کنم ازون بالاها نشستی و با لبخند تلاش بچه ها رو نگاه میکنی ولی حداقل دستمونو بگیر این شبها خیلیامون دلمون میخواد الان پیش تو باشیم .. راه حلشم فقط یک #شفاعت پیش بی بی زینبه ... 

کم کم نوبت منه که زل بزنم به عکست و بگم ... ( یادش بخیر ) .........

ر.م _ هفدهم رمضان نود و پنج 

حسینیه فاطمه الزهرا س سپاه تهران

📝آسید قبل از رفتن به سوریه گفت:

اونجا هوا اینقدر سرده که لوله های آب یخ میبنده وبرای استفاده از آب جهت شستشو و خوردن باید ابتدا به دفعات زیاد آبی که غیر قابل استفاده هست رو جوش آورد وریخت روی لوله های آب که یخ لوله باز بشه وآب ازش جاری بشه تابتونیم از آب تمیز برای خوردن استفاده کنیم..

#سخن_شهید

میگفت : صدای هل من ناصر ینصرنی امام حسین بلند شده خوب گوش کن این ندا را میشنوی بار دیگر این امام حسین (علیه السلام) است که طلب یاری میکند آیا نباید گوش کنم؟!!!

ومن در مقابل استدلال منطقی و حرف از دل برآمده اش سخنی نداشتم که به زبان آورم.

📝نومیدمشوکه تو را نیزعاشورایی است،وکربلایی که تشنه خون توست وانتظار می کشد تو زنجیر خاک از پایت بگشایی وازخود واز دلبستگیهایش هجرت کنی وبه کهف الحسین لازمان ولامکان ولایت ملحق شوے وفراتراززمان ومکان خودرابه غافله سال شصت ویکم هجری برسانی...

یاران شتاب کنیدقافله درراه است میگویندکه گنه کاران رادراین قافله راهی نیست اما پشیمانان رامی پذیرند.

#شهید_سیدمرتضی_آوینی

#دلنوشته_مناجات❣️

📝الهی

دلخوشم که الهی میگویم

شکرت که حقیرم وفقیر ؛نه امیر و وزیر

الهی آن راکه دل باز داد،دهن بسته است،این سخن پرواز دل بسته است

توفیقم ده که یک بار(استَغفِرالله رَبّے وَ اَتوبُ اِلیه)گویم که هنوزازگفتن آن شرمسارم...

الهی موج ازدریا خیزد وباد می آمیزد ودر وی گریزد وازوی ناگریزاست:اِنا لِله وَ اِنا اِلَیهِ راجِعون

در راهم وهمراه دردو آهم،آهم ده وراهم ده،اگرمن بنده نیستم توکه مولای من هستی ..

الهی راز دل باتوچه گویم که اوخود رازدلی دانه ولانه وبال پر پرواز دلی...

الهی شکرت که عقل ودینم دستم رابسته اند .

#مناجات_جاویدالاثر_سیداحسان_میرسیار

الهے آن خواهم که هیچ نخواهم

الهے اثروضع توام چگونه به خودنبالم

الهے اگرگلم یاخارم از آن بوستان یارم

الهے اگریک باردستم رابشکنی ازمن چه بشکن بشکنی

الهے رجب بگذشته وماازخودنگذشتیم توازمابگذر

الهے خود در ذات خود متحیرم تاچه رسد در ذات تو

الهے نعمت سکوتم رابه برکتت مضاعف کن

الهے اگربخواهم شرمسارم واگرنخواهم گرفتار

الهے دربسته نیست مادست وپا بسته ایم.

(این عبادات ومناجات به دست خود شهید سید احسان میرسیارچندسال قبل ازشهادت در سال

۱۳۸۰ نوشتن در خلال تمریناتی که برای یگان ویژه صابرین بودن.)

 #دلنوشته ❣️

📝تاسوعا درفرهنگ شیعه نومیددهنده ی عاشورا است نمیدانم تاچه حد دقیق میگویم،اما فکرمیکنم تاسوعاهای زیادی دراسلام آمدورفت وهرگزآن تاسوعا به #عاشورا تبدیل نشد وتاسوعا درهمان تاسوعامرد.اگراز زمان پیامبر(صل الله علیه وآله و سلم) کاملاًمنصفانه بنگریم خواهیم دید#غدیرخم خود یک تاسوعا بود،تاسوعایی که یاران پیامبر(صل الله علیه وآله وسلم)به علی (علیه السلام) قول وفاداری دادند ولی درسقیفه زیرعهدخود زدند وبه او #وفاداری ننمودند باعلی(علیه السلام) برای حکومتش در#تاسوعا بیعت بسته ولی این بیعت فقط چندصباحی ماند وازبین رفت وعدوها این حضرت به جنگ خودتاسوعابود ولی هرگز عاشورایی نشدو پیروان علی(علیه السلام)درحَکَمیت جداشدند وپیمان های وفاداری خود را رشته رشته ازهم گسستند و#علی(علیه السلام)درصفین شکست خورد درزمان امام حسن(علیه السلام آمدند وبا وی بیعت کردند وسپاه جنگی فراهم نمودنداما در روزعاشورا ازانجام پیمان خودبازماندند وبه #معاویه پیوستند..اما درزمان امام حسین (علیه السلام) ودرتاسوعای محرم سال شصت ویکم هجری کسانی که باامام خودپیمان بسته تحت هیچ شرایطی آن هم شرایط روز دهم محرم که چندین هزارنفر درمقابل کمترازصدنفرقرارگرفته بودند ازپیمان خود عدول ننمودند وهرکس ازامام اجازه اجرای پیمان خودرامی گرفت.. تاسوعای حسینی آورندکه #عاشورابود هرچندتاسوعاراچنان که بایدستود،ما#شیعیان ستایش نکردیم وفقط به احوال عاشوراپرداختیم..

(دلنوشته ای که شهید سید احسان میر سیار بعد از عقدشان نوشته اند.)

#وصیتنامه

📝به نام الله پاسدارحرمت خون #شهیدان

اَینَمَا تَکُونُوا یُدرککُمُ المَوتُ وَ لَو کُنتُم فیِ بُرُوج مُشَیّدَة(النساء/۷۸)

هرکجاباشیدمرگ شمارافراخواهداگرچه درکاخهای بسیارمحکم بوده باشید وازمرگ به هیچ چاره ای رهایی نمی یابید

به نام الله.آنکه ۱۲۴هزارمشعل هدایت ازآغازخلقت بر روی زمین فرستاد وبه نام خدایی که نوح(علیه السلام)رانبی الله وموسی (علیه السلام)راکلیم الله وعیسی(علیه السلام)راحبیب الله وابراهیم(علیه السلام)راخلیل الله قرارداد.به نام آنکه محمد(صل الله علیه وآله) را آخرین مشعل هدایت درنبوت وعلی(علیه السلام) رااولین امام شیعیان وفاطمه(سلام الله علیها) را اُسوه حمایت ازولایت وحسین(علیه السلام)راسرور آزادگان وسالار#شهیدان قرارداد و#مهدی(عجل الله تعالی فرجه شریف) رافرمانده حق قرارداد وچشمهای منتظر رابرسرراهش گذاشت وامام امت خمینی روح الله رابرخاسته برظلم وجور وستم و پیشوای مسلمانان قراردادتاامت گمراه ومسلمین زیرستم مزدوران #کافررانجات دهد ودوواقع کشتی نجاتی برای ما فرستاده بود تانجات پیداکنیم...

📝حال بعدازجنگ جهانی دوم هیچ ملتی وهیچ امتی نمی تواند #ادعاکندکه هرحرفی راکه ازرهبرخودشنیده است موبه مواجراکرده ولی امت مابرای گفتن #لبیک به ندای رهبرخود کاروان کاروان به سوی جبهه های نبردشتافتندتابرای نابودکردن دشمنان اسلام ازجان خویش بگذرند وباعمل خویش به همگان اثبات کردند که ماندای رهبرخویش رابادل وجان می پذیریم.رهبری که با#فراق خود داغی سنگین رابرسینه ماگذاشت وفرزندش علی(امام خامنه ای)راکه مرهم بر دردهای این امت است درمیان ماباقی گذاشت .. ای انسانها؛ ای آدمها آیا آوای ولایت رامیشنوید؟ ای،کسانی که به ظاهرفریادمااهل کوفه نیستیم راسرمیدهید آیا طنین ولایت رامیشنوید؟نه ،من که فکرنمیکنم

زیرافقط گوش جسمتان فقط شنواوگوش دلتان کراست زیرادنیاجلوی چشمهای(دلتان)راگرفته.بگویم چرا؟زیرافقط خودرامیبینید وتنها به خودمی اندیشید.فقط وفقط به فکرمنافع #خویشید دراین میان دیگران برای شما اهمیت ندارند واگرهم بلایی برسرهرکس بیایدبرای شما تفاوتی نمیکند.

📝ای انسانها ای ادمها آیا آوای ولایت رامیشنوید؟ای کسانی که به ظاهرفریادمااهل کوفه نیستیم راسرمیدهید آیاطنین #ولایت رامیشنوید؟نه،من مه فکرنمیکنم زیراگوش جسمتان فقط شنوا وگوش دلتان کراست زیرادنیاجلوی چشمهای(دلتان)راگرفته است.بگویم چرا؟زیرافقط خودرامیبینیدوتنهابه خودمی اندیشید،فقط وفقط به فکر#منافع خویشید دراین میان دیگران برای شمااهمیت ندارند واگرهم بلایی برسرهرکس بیایدبرای شماتفاوتی نمیکند

ای مردم بیدارشویدکه وقت تنگ است وآن روزی که ماپرونده اعمال خود روبروشویم نزدیک است.ای انسانها جنگی دوباره رخ داده جنگی بس خطرناک ترازجنگ #نظامی.درجنگ دیروز ماخمپاره ها،موشکها،هواپیماها،تانکهاوگلوله ها دیده می شدند.امادرجنگ امروزآنها نامرئی هستندوقدرت تخریب آنهاچندین برابرشده.امروز همه ی آنها برامواج ماهواره ای سوارمی شوندو روی گیرنده های تلویزیونهای مامینشینند وبدون اینکه خودما احساس کنیم جوانان مارازجرکش میکنند.خشاب گلوله های امروزکاست نوارهایی است که از آن دوردستها شلیک میشوند وتمامی این گلوله هادرقلب #جوانهای ماجای میگیرد وآنهارا ازپای درمی آورد

📝امروزخمپاره های جنگ بدون سر وصدابانوارهای ویدیؤیی به سوی ماپرتاب وچنان حساب شده عمل میکنند که گاهی یکی ازآنها چندین خانواده را مورداثابت قرارمی دهد.امروزاین #آنتن_های_ماهواره اند که کارهدایت توپخانه دشمن رابرعهده دارند.

ای مردم وای کسانی که نام آزاده برخودگذارده اید به پاخیزید که جبهه های جنگ امروز به تمام گیتی ما سرایت کرده ودراین جنگ #مجروحان وکشته شدگان راباید ملبس به لباسهای بیگانه دید ..ای مردم امروزفرهنگ ماموردتهاجم قرارگرفته است واگردراین جنگ خدای ناکرده شکست راقبول کنیم بایدبگوییم که کارما راتمام شده بایدبدانید

ای مردم ندای فرزندحق وطنین ولایت این است:”شبیخون #فرهنگی“وتمام گفتنی هاراکه بایدبگوید درخودخلاصه کرده است اوحجت رابرشماتمام کرده است وراه رانشان داده حال هرفردی به نحوی که میتواندباید دراین جبهه قدم بردارد که درغیراین صورت فردای قیامت ازاوبازخواستی عظیم خواهدشد

واماای کسانی که دراین جبهه سخت مجروح شده اید فقط این رابه شما بگویم که تصورکنیدهزاران هزار#شهیدراکه به اومی گویند:که چه شدراهی که مابرای آن بذل جان کردیم؟

(ادامه وصیتنامه شهیدسیداحسان میر سیارکه جزءیکی از با ارزشترین 

وصیتنامه ها می باشد ودر سال ۱۳۷۵ نوشته شده است .)

۹۶/۱۰/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
مجمع جهانی خادمین شهدا_ شاهد خبر گنجینه شهدای جهان اسلام

تیپ صابرین

جاویدالاثر سید احسان میر سیار

صابرین

گنجینه شهدای جهان اسلام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی